Brigittis Aktiv Karibo är en välskött veteran

Brigitti Åström rastar sin Aktiv Karibo på nysnö. Foto: Per Ericsson
Brigitti Åström i Nyby har en Östersundstillverkad Aktiv Karibo med extra hög ”vill ha-faktor”. För snöskotern har bara haft en föregående ägare som körde knappt 100 mil.

Det var i slutet av 1980-talet som den tidigare så framgångsrika svenska snöskotertillverkningen monterades ner praktiskt taget över en natt. Orsaken brukar tillskrivas gröna vintrar med vikande försäljningar samt höga utvecklingskostnader av nya modeller. Men även snåriga ägaraffärer där utländska aktörer i marknadsdominerande syften fick kontroll över den svenska tillverkningen bidrog till avvecklingen.

Den svenska producent som sist kastade in handduken var Aktiv som tillverkade snöskotrar i vinterstaden Östersund. När man under 1990 avslutade produktionen hade Aktiv några mycket uppskattade modeller på programmet. En av dem med namnet Karibo. Modellen hade börjat tillverkas några år tidigare och blev snabbt populär. Designen med sidostripes, blankt chassi, svart huv och integrerad strålkastare var mycket modern och uppfyllde alla krav på karossformer under 1980-talet, det årtionde då kantigheten firade triumfer. Men det var framkomligheten i snart sagt alla snöförhållanden som gjorde Karibo till en bästsäljare. Och det var även anledningen till att intresset blev stort när de kvarvarande exemplaren såldes ut.

– Aktiv hade precis lagt ner produktionen och höll utförsäljning i Östersund. Det var rena rusningen efter de populära maskinerna. Min mosters make, Knut Runsten, hängde på låset och lyckades komma över en av de åtråvärda snöskotrarna, en ny Aktiv Karibo, berättar Brigitti Åström i Jämtlands Nyby som idag är andre ägare av snöskotern som med strax över 100 mil på mätaren praktiskt taget är i skick som ny efter nära 30 år.

Direkt efter köpet fraktades den nya snöskotern till en sportstuga. Där användes den till fisketurer på älven och sjöarna precis utanför dörren.

– Man kan säga att den blev en typisk påskskoter som kördes sparsamt på bra underlag, beskriver Brigitti.

Då bygden där sportstugan är belägen avfolkades allt mer ökade risken för att snöskotern skulle stjälas. Därför flyttades den till säkrare förvaring.

– När Knut slutade köra så överlät han skotern till mig mot löftet att jag skulle sköta den väl. Och det tror jag att jag har uppfyllt säger Brigitti med ett leende och låter den stora enstånkan mullrande dra iväg Aktiv Karibon på ytterligare en sväng över de soldränkta nysnötäckta vidderna.

Per Ericsson