Hur man än räknar: några fler bilar än normalhushållet har de faktiskt. Vad sägs om en Ford T-23, A-Ford 30 coupe, 31 Ford hotrod och ytterligare en 30 A-Ford coupe. Till det kommer en Dodge Coronet 1950 limousine, en 1970 års Plymouth Roadrunner Superbird.
En 1970 Dodge Charger R/T, en 73:as Dodge Charger SE och så några A-fordsramar under byggnad. Några gamla 1970-tals Ford Taunus, en Ford Mustang av 2008 års modell. Och så bruksbilarna, en Volvo V70 och en Audi. Med andra ord, varje yta i carport och garage är fullbelagd. Den här bilparken har byggts upp under många år.
Den ultimata muskelbilen i samlingen, Plymouth Roadrunner Superbird 1970 med 440 Super Commando motor och fyrväxlad manuell låda är en sällsynthet. Totalt tillverkades 1920 stycken av samtliga Superbirds och de flesta slutade i krascher på tävlingsbanan.
– Den köpte jag 1989 och sedan har den gått ungefär 10 mil, konstaterar Tobbe.
En skinande Ford T-23 är ett amatörbygge. Den byggde han under åren 1980 till 85. Framaxeln är från en 37:a Ford, styrspindlarna från en 47:a. Jaguarbakaxel, Ford 302 V8 och C4 automatlåda. I instrumentering och ratt är det naturligtvis valnöt.
– Det blev lite ”man tager vad man haver”. Avgassystemet är rostfria rör från nedlagda Sikås mejeri. Tog tre veckor att få till varje sida, konstaterar Tobbe.
Senast att bli färdig var sambon Dessans shoppingbil! En 31:a Ford på 32:a Fordram, med en 350 kubiktums Chevroletmotor och en 700, 4-stegs automatlåda, servoassisterade skivbromsar runt om och servostyrning. Som grädde på moset är motorn försedd med Weiand kompressor och dubbla Edelbrockförgasare. Antal hästar? Tillräckligt många enligt byggaren.
– Det är en perfekt shoppingbil, konstaterar Dessan.
Båda A-Ford coupeerna som står framme är i originalskick med 4 cylindriga sidventilsmotorer på 40 hästar. Och båda ska byggas om till Hotrods.
Likt ett svart moln hukar i slutet av bilraden en enorm svartrostig Dodge Coronet Eight Passenger limo av 1950 års modell. Den började sina dagar som ambassadbil i Stockholm men efter två år blev den taxi i Avaträsk. Där stod den sedan parkerad på en lägda från 1957.
1996 köpte Tobbe den och började renovera. Redan från början var det klart det skulle bli en busbil.
– Jag började svetsa och bytte 11 kvadratmeter plåt, säger han.
All ny plåt lackades mattsvart. Resten av den rostanlupna lacken lackades över med klarlack. Även invändiga instrumentbrädan rostlagades.
Bilen är nu försedd med skivbromsar med servo runt om, kuggstångsstyrning med servo, en 318 kubiktums V8 och automat.
– Inredningen lämnade jag till Lelle i Östersund som gjorde ett utmärkt jobb, påpekar Tobbe.
Han pekar på en 49 Cheva pickup i ett av garagen.
– Ett projekt på tillväxt, motor, växellåda, rubbet på den är nu från en 76 Chevelle, får se när jag får ihop den, konstaterar han.
Minst fem projekt pågår i varierande stadier av uppbyggnad. Och frågan blir naturligtvis om han aldrig blir less?
– Nejdå, det går utmärkt, och eftersom jag jobbar intensivt en period och sedan är ledig i en får jag bra sammanhängande perioder då jag kan skruva i projekten, konstaterar han.