Egentligen var det aldrig tänkt att det skulle bli någon snöskoterproduktion.
Men det var så att företagaren Lennart Nilsson (1925-2019) från Östersund hade en sportstuga i Årefjällen. Och i slutet av 1950-talet fanns ingen väg ända fram. Så familjen fick bära all packning den sista biten. Och efter en mer än lovligt ansträngande färd hade Lennart bestämt sig. Ett litet lätt snöfordon, det var vad som behövdes.
En hel del experimenterande gav som resultat att Lennart i början av 1960-talet kunde ”snösätta” ett nätt snöfordon med en vikt på knappt 70 kilo som skulle köras med skidor på fötterna. Skotern visade sig ha en häpnadsväckande förmåga att ta sig fram. Så till vintersäsongen 1965 beslöt Lennart att starta serieproduktion. Snöskotern fick ganska snart namnet Larven då den att köra i nästan vilket snöföre som helst.
”Följ mig så ska du se att du kör fast” var en av alla smått uppkäftiga och festliga reklamslogan som kantade Larvens marknadsföring. Framgångarna ledde till att Lenko i Odenskog snart blev en av landets främsta snöskotertillverkare. Men det vinnande konceptet som gav överlägsna egenskaper, det övergav man inte. Med Larven 8700 Compact Long som lanserades under senare delen av 1980-talet kom inte bara en ny design utan också flera genomgripande uppdateringar.
När 4 500 exemplar av Larven lämnat fabriksportarna i Odenskog var avsikten att under 1990 förnya produktutbudet med Lenko 460. En tillverkningsserie på inledningsvis 250 exemplar planerades. Men efter det minst sagt ljumma mottagandet avslutades produktionen. Därmed var all snöskoterproduktion hos Lenko över.
Idag är Larven kult. Sedan mer än 25 år finns till och med en ”Larvenklubb”. Och thrillerfilmen Bear Island från 1979 där stjärnorna Vanessa Redgrave, Richard Widmark och Donald Sutherland kör Larven bidrar till att bevara kultstämpeln.
Den som tar del historiken kring snöskotern Sno-Tric hittar flera kopplingar till Jämtland och faktiskt även ett stänk av en blåblodig ådra som letar sig in i kungahuset. Fast för att ta det hela från början… När man pratar om Sno-Tric är det helt omöjligt att gå runt en betydelsefull person. Han hette Lasse Larsson, kom från Myrviken och var konstruktör hos AB Westeråsmaskiner i Morgongåva, ett dotterbolag i koncernen Anders Fischer AB. som huvudsakligen tillverkade lantbruksmaskiner med namnet Aktiv.
Men på fritiden sysslade han med helt andra konstruktioner. Och det är nu vi kan börja skymta Sno-Tric. För 1964 visade Lasse Larsson upp sina snöskoterprototyper som Westeråsmaskiner året efter satte i produktion. Fem år senare såldes hela Anders Fischer AB till Persson Invest i Östersund. Fast produktionen av Sno-Tric fortsatte i Morgongåva.
1976 gick namnet Sno-Tric i graven och snöskotrarna döptes till Aktiv. Fem år senare flyttades produktionen till Odenskog där man i hård kamp med Ockelbo fajtades om platsen som Sveriges största snöskoterproducent. 1986 lanserade man därför Aktiv Karibo, en helt ny modell med bland annat lång ledad boggi som gav överlägsen framkomlighet i extrema snöförhållanden.
Därefter följde de idag legendariska modellerna Alaska samt Grizzly som utsågs till världens bästa dubbelbandare. Under senare delen av 1980-talet hårdnade konkurrensen från de världsledande tillverkarna som även fått ett teknikförsprång.
Aktivs årsproduktion uppgick till som mest 5 000 skotrar. Som jämförelse tillverkade Yamaha runt 40 000 maskiner. Och för att nå Bombardiers produktion av SkiDoo får siffrorna mer än fördubblas! Mot bakgrund av de volymer Aktiv tillverkade så ställde sig utvecklingskostnaderna för nya modeller som alltför höga.
Så 1990 blev det sista modellåret för snöskotrarna från Aktiv och därmed avslutades all serietillverkning av snöskotrar i Odenskog och även i Jämtland för den delen. Men riktigt slut var det ändå inte. För rusningen till Aktivbutiken i Odenskog efter kvarvarande snöskotrar sista modellåret 1990 lär hittills vara oöverträffad i svensk snöskoterförsäljning.
Per Ericsson