Nyföretagarcentrum – ett stöd på vägen

Systrarna Lovisa Lindberg (th) och Märta Englesson Lindberg, har startat nya företaget Kvinnoliv.

Nyligen medverkade systrarna vid en lunchträff vid Nyföretagarcentrum i Östersund där de berättade om sitt nystartade företag Kvinnoliv för företagsledare som är rådgivare vid Nyföretagarcentrum och deltagare från kommuner och skolor.

Nyföretagarcentrum finns i sju av länets åtta kommuner.

Lovisa Lindberg, 31 år tog juristexamen vid Uppsala universitet 2016 och sedan följde några år med anställningar vid bland annat Lantmäteriet och en revisionsfirma i Östersund.

–Men jag slutade under 2022. Jobbet som jurist var inte så lustfyllt, säger hon.

Märta Englesson Lindberg berättar att hon har haft många olika jobb, bland annat varit aktör på sommaren vid Jämtlid.

–Jag har försökt att hitta min plats där jag en tid läste idrottsvetenskap vid MIUN, men jag hoppade av eftersom utbildningen inte tog mig dit jag ville.

Hon berättar att under våren 2020 föddes idén med att starta eget företag och tillsammans med Lovisa skapa plattformen Kvinnoliv där kvinnor kan få både fysiskt stöd på plats och stöd via digital kontakt.

Inför starten fick de råd och stöd från Nyföretagarcentrum och de beviljades det sex månader långa Starta Eget stöd som nya företagare kan få för att bygga upp verksamheten.

–Vi har fördelat uppgifterna så att Lovisa är @gravidcoachen och jag är den @fertilacoachen (på instagram), förklarar Märta Englesson Lindberg.

1 september drog de i gång näringen som stöttar och coachar kvinnor som vill ha en hormonfri preventivmetod, vill öka sina chanser att bli gravid eller är gravida och vill förbereda sig inför födseln.

–Jag är även utbildad doula (stödperson) och kan stötta det födande paret under förlossningen om de vill det, säger Lovisa Lindberg.

Hon och systern erbjuder också digitala utbildningar i ämnen som förlossningsförberedelser, fertilitetsförståelse och sex och lust.

Vid lunchmötet förklarade Märta Englesson Lindberg att många kvinnor lider av fertilitetsproblem som kan handla om synen/känslan kring sin egen kropp, PMS eller mensvärk men även att de inte längre vill använda hormonella preventivmedel.

–Vi har märkt att behovet är stort, säger Lovisa Lindberg, som berättar att de marknadsför Kvinnoliv främst via Instagram.

JT: Hur ser Kvinnoliv ut om fem år?

–Då hoppas vi att vi har kommit närmare fler kvinnor. Vi har lagt en budget på 450 000 kronor/år. Målet är att vi ska kunna försörja oss på detta, säger Märta Englesson Lindberg.

–Som små vill vi vara stora på det vi gör, säger hon.

JT: Om detta går bra, kan ni tänka er att vidareutveckla verksamheten till att också starta ”Mansliv”??

–Vår målgrupp är främst kvinnor men oavsett om det handlar om fertilitetsfrågor eller förlossning så är ju partnern en viktig pusselbit eftersom det ju måste vara ett delat ansvar. It takes two to tango, säger hon.

Text och Foto:

Tommy Norin