ÖSTERSUND (JT). Med förbättrad komfort och ljudisolering i hytten klargör Mitsubishi att pickuper inte bara är för hantverkare, bönder och skogsarbetare. Nya L200 är rymlig och säker nog att användas som kombinerad arbets- och familjebil.
”Alla som köpte en L200 förra året måste gråta nu”, var en reaktion jag fick av en av lantbrukarna i byn jag kommer från. Så mycket bättre är tydligen den nya versionen av Mitsubishis arbetshäst. Ny design, ny motor, mindre miljöpåverkan och förbättrad komfort är några av de egenskaper som nya L200 bjuder på.
Det första som slår mig är att nya L200 både känns och ser ut som en vanlig personbil inuti. Interiören är inte helt olik den i Outlander. Innerutrymmet är generöst och de skinnklädda stolarna väldigt komfortabla. Fullstort baksäte med ISOFIX-fästen för bilbarnstol gör att ”familje-pickup” kanske är en mer passande benämning.
Mitsubishi har arbetat hårt för att förbättra ljudisoleringen i hytten, och även om det är en betydande skillnad från tidigare modeller, så går det inte att bortse från lastbilskänslan. Men för vissa är ljudet av en dieselmotor som ljuv musik, och de kommer inte att bli besvikna när de trampar på gasen. För även om nya L200 strävar efter att leva upp till uttrycket ”Sport Utility Truck” är det här ingen bil man åker längre sträckor med. Utan last går den lite ”hoppigt” på landsväg, och trots den nya motorn är det fortfarande en ganska törstig bil som mestadels håller sig kring 10 l/100 km. Det är i terrängkörning som nya L200 visar sig från sin bästa sida.
Naturligtvis finns flera olika funktioner för att optimera körningen. Super Select 4WD introducerades i förra modellen, och har nu utvecklats till Super Select II, som gör det möjligt att välja den lämpligaste inställningen beroende på underlag och körförhållanden. Med en ratt växlar man enkelt mellan bak- och fyrhjulsdrift i hastigheter upp till 100 km/tim oberoende av underlag.
Nya L200 är överraskande lätt att hantera och parkera. Med en längd på dryga fem meter, backkamera och en vändradie på 5,9 meter är det inga problem att manövrera nya L200 i stadsmiljö.
Ett problem med pickuper som har dubbelhytt brukar vara att flaklängden blir alltför liten för att vara till någon större nytta. Mitsubishi har trots fyra separata dörrar och fullstort baksäte lyckats få till en flaklängd på 1 520 mm. Flakets lastdjup har också ökat från 460 mm till 475 mm.
Miljö har varit fokus vid konstruktionen av nya L200, och den nya MIVEC-dieselmotorn på 181 hk har 13 procent lägre CO2-utsläpp, från tidigare 199g CO2/km till 173g CO2/km.
Sammanfattningsvis: nya L200 är ett modernt yrkesfordon med konstruktion och prestanda för att klara hårt arbete, samtidigt som säkerhet och komfort ligger i klass med en vanlig personbil. Helt klart ett bra val för den som vill ha en bil som är mångsidig nog att både kunna användas i arbetet och hämta på dagis med.
Pris exkl. moms: 256 900 kr.